Imati
bebu nije nimalo jednostavan fizički i umni posao. Za ženu to
predstavlja i potpuno napuštanje prvog (bezbrižnog) i drugog
(trudničkog) stanja i prelazak u „treće” stanje ispunjeno protivurečnim
osećanjima, dilemama, konfliktima, ali i emocionalnom ispunjenošću
zadovoljstvom kakvu samo roditelji mogu razumeti.
Oblast spavanja odojčeta, u nauci, za sada, predstavlja oblast
nagađanja više nego znanja, sa neujednačenom stručnom literaturom (više
esejističkom nego empirijskom).
Ova oblast ujedno predstavlja aktivno polje sukoba dveju
psihijatrijskih škola: psihoanalitičke i bihejvioralne, što se odražava
kroz različite pristupe i savete o higijeni spavanja odojčeta.
Iako obrazci spavanja predstavljaju više odraz temperamenta deteta nego
načina roditeljstva, buđenje po desetak puta tokom noći spada u domen
poremećaja spavanja i bebe i mame.
Deprivacija spavanja bebe utiče na spavanje mame i obrnuto, a
deprivacija spavanja mame utiče na partnerski odnos mame i tate.
Poremećaj spavanja onda postaje porodični problem.
Ukoliko je kod bebe poremećaj održavanja sna, često buđenje,
otežano smirivanje i prelazak iz budnosti u lak san jedini manifestni
problem (bez povećane dnevne razdražljivosti, poremećaja odnosa u
dijadi majka-beba, motornih poremećaja, bilo kojeg regulatornog
poremećaja), poremećaj spavanja odojčeta je sasvim pouzdan.
Buđenje na svakih 20-30 min. u drugoj polovini noći ima
objašnjenje u skraćenju ukupnog trajanja faze plitkog i dubokog
spavanja koje je kod odojčeta inače kraće nego kod odraslih, a faze
plitkog spavanja dva puta su vulnerabilnije nego kod odraslih.
Otuda i češće i lakše buđenje. Kratkotrajna buđenja su dakle
normalna i očekivana pojava, nakon kojih se beba samostalno uspavljuje.
Ono što nije uobičajeno je da se beba često budi i ostaje budna nakon
toga, a posebno ako po buđenju beba postane motorno aktivna („ide
negde”).
Osim generalno povišene budnosti bebe, razlozi za čestim
buđenjem mogu biti i zajedničko spavanje mame i bebe, pri čemu uplašena
mama budi bebu čestim proverama. Iako mame čuju i najmanji šum koji
beba proizvodi, misli se da je bezbednije da beba spava u ograđenom
krevecu.
Drugi razlozi mogu biti u vezi sa rastom zuba, što možete
prevenirati utrljavanjem lokalnih anestetika, zatim zapušen nos, žeđ,
temperaturne razlike, pa i hrkanje mame.
Zbog svega, ako je to moguće, treba omogućiti bebi da spava
odvojeno od mame u svom krevetiću. Bebe imaju potrebu za toplotom majke
i komunikacijom sa njom, ali pre svega, beba ima potrebu za spavanjem
kada je vreme za spavanje.
Postavlja se pitanje koje su to uzrasne granice kada ono što
bebi u jednoj fazi razvoj prija i potrebno joj je, u drugoj fazi
razvoja šteti.
Buđenje i noćni podoji su do četvrtog meseca imali biološku
važnost za bebu, ali sa 11 meseci to predstavlja ponašanje koje se
odvojilo od svog uzroka i predstavlja naviku koju održava majka,
najčešće iz sopstvenih uverenja i strahova.
Od šestog meseca dete ima bolju termoregulaciju i uveliko uzima
drugu (čvršću) hranu, tako da se potreba noćnog dojenja smanjuje na
najviše jedno buđenje radi dojenja.
Posle šestog meseca (najkasnije do devetog) noćno dojenje je
nepotrebno jer se očekuje da dete noću spava a ne da vari hranu (70%
dece u uzrastu od 9 meseci spava najmanje 5h u kontinuitetu bez
buđenja).
Međutim, razumljivo je i zašto majke ne prekidaju sa noćnim
dojenjem. Bebin plač je neverovatno snažna draž (po inezitetu plač može
dostići buku inteziteta pneumatske bušilice za razbijanje betona), i u
mozgu majke predstavlja signal za lučenje mleka.
Uz sadejstvo materinskog instikta, strahova za zdravlje bebe i
prirodne potrebe mame za snom, nastaje snažna pokretačka snaga za
automatizovano nuđenje dojke pri prvom plaču bebe tokom spavanja.
Zbog svega, uspavljivanje sisanjem nakon buđenja treba
prekinuti. Istina je da to bebi daje osećanje sigurnost, toplote, hranu
(mada sa 11 mes. retko ima potrebu za pravim podojem), ali je ometa u
razvoju i učenju samoumirivanja.
Ukoliko se u preteranom i prezaštićujućem roditeljskom
ponašanju učvrste obrasci ponašanja deteta koji bi trebali da isčeznu
na mlađem uzrastu, nastaje problem koji ometa detetov razvoj.
Poremećaji spavanja između prve i druge godine života bivaju
udruženi sa lošim apetitom i zaostajanjem u rastu, razdražljivošću
tokom dana, problemima u socijalizaciji i usvajanju razvojnih veština.
Dodatnu zabunu unose i medicinski pamfleti koji promovišu fizičko zdravlje deteta dojenjem do dve godine.
Problem sa takvim savetima je što su uvek generalni i ne poštuju
individualni razvoj već su skoncentrisani na jednu ili dve varijable
npr. imunološki status deteta i enzimska podrška, a zanemaruju sve
ostalo, pogotovo emocionalni i umni razvoj, pa i činjenicu da mleko
tada nema ni približnu hranljivu vrednost potrebnu detetu, a da su
komunikativne sposobnosti deteta daleko naprednije, tako da ono sa
majkom ostvaruje mnogo složeniji emocionalni odnos od onoga koji se
dešava tokom dojenja.
Dakle, šta onda činiti kada se dete probudi?
Dve su mogućnosti. Kada ih pročitate, pre svega zapišite spisak
koraka koji ćete preduzeti, kako se ne biste uspaničili na bebin plač,
koji će se i pojačati na promenu dosadašnjih navika.
Prva mogućnost - ukoliko ne možete da tolerišete bebin plač već
je uzimate u ruke, nunate, ljuljate dok ne zaspi, činite to sve dok se
beba potpuno ne opusti („oklembesi”) i dublje ne zaspi.
Nestrpljivost i požurivanje samo doprinosi da nakon spuštanja
bebe u krevetac ponovo začujete plač. A onda sve iz početka, ali svaki
put sve duže.
Tek nakon 20-tak minuta nakon uspavljivanja beba ulazi u dubok
san iz koga se teško budi. Ukoliko se tokom noći probudi, ponekad je
dovoljno pomaziti je po leđima ili lagano pevušiti pa da se beba ponovo
uspava.
Ovaj metod često pomaže, ali je nepouzdan i može pomoći u
konverziji jednog načina uspavljivanja u drugi, a da se fragmentisano
spavanja ne menja.
Dobra strana je što ne podazumeva nuđenje dojke, a podrazumeva uključenje drugog roditelja kako bi mama predahnula.
Tehnički, svaki od ovih postupaka predstavlja potkrepljujuću
reakciju na bebino ponašanje, tako da se suštinski bebi ne pomaže bitno
u učenju samouspavljivanja.
Naravno,ovaj metod se preporučuje roditeljima koji sumnjaju i pored dokaza o dobrobiti drugih metoda.
Druga mogućnost nosi gotovo sigurnu promenu noćnih obrazaca
spavanja, u periodu od 3-5 dana, najduže do dve nedelje, u zavisnosti
koje se bihejvioralne tehnike primenjuju.
Generalno, bihejvioralni terapeuti predlažu dva osnovna postupka:
a) primena pozitivnih rituala pre spavanja kao predvidljiv znak za
umirivanje bebe, a povezani su sa pozitivnim interakcijama između
deteta i roditelja. Kao posebno povoljan metod predlaže se masaža
odojčeta ili deteta.
Osim promene obrzaca uspavljivanja i spavanja, primena masaže
povezana je i sa pozitivnim efektima na učenje, rast, razvoj, jer
umanjuje nivo stres hormona kortizola, adrenalina i noradrenalina, a
dovodi do povećanja tzv. „hormona sreće” - serotonina.
Kod adolescenata pad bunosti primenom masaže registruje se i na
EEG aktivnosti mozga. Kada se uvedu rituali kao signal pred spavanje,
onda se i vreme odlaska na spavanje može pomerati ka željenom terminu.
Pozitivni rituali se odvijaju van detetovog kreveca.
b) Trening samouspavljivanja, u svom izvornom doktrinarnom
pristupu, isključuje roditeljske intervencije tokom spavanja.
Podrazumeva stavljanje deteta u krevetac dok je još uvek budno
(„pospano ali budno”) i dopuštanje da se dete „plačući uspava”.
Tehnički, neintervenisanje roditelja, umanjuje ponavljanje
„neprikladnog” ponašanja bebe u vreme uspavljivanja i spavanja.
Plakanje, bes, pozivi deteta, moraju biti ignorisani potpuno
(nemodifikovan program), izuzev ako je dete bolesno, povređeno ili
nebezbedno.
Očekivano je da se tokom prve noći ponašanje dramatično pogorša
(dugo plakanje, češće buđenje), ali se nakon 3 do 5 noći ponašanje
dramatično menja.
Uspeh zavisi isključivo od doslednosti roditelja. Ukoliko
roditelji budu reagovali na plač deteta, program postaje neefikasan i
dolazi do pogoršanja, jer se plač i bes onda potkrepljuju.
Modifikovani program (za roditelje koji slabo tolerišu
ponašanje deteta doživljavajući ga kao patnju, a ne kao učenje novog
ponašanja) podrazumeva da roditelj može biti u istoj sobi sa detetom i
mogućnost da verbalno ili dodirom uteši dete (ne duže od 60 sekundi u
intervalima od 20 minuta).
Ove intervale treba produžiti kako roditelji postaju
opušteniji. Iako preporučeni program može izgledati surovo, on je u
mnogim državama sveta preporučen od strane pedijatrijskih asocijacija i
dečjih psihijatara i pokazao se kao najuspešniji metod koji uči dete i
pomaže mu u razvoju potrebnih veština, a roditelje odvaja od
prezaštićujućeg ponašanja koje, ako pošteno analiziramo, nije ništa
drugo nego nuđenje poruke detetu da nije bezbedno.
(bebac.com)
|